Se mere
- Vogne og statister til filmformål
- Ambulance Ford A 1928
- Ambulance Ford V8 1938 Replika
- Ambulance Chevrolet 1947
- Ambulance Mercedes 1960 ZR 768
- Blokvogn Poul Nielsen Maskinfabrik 1952 ZR 934
- Blokvogn Varig 1960 Replika
- Bugservogn Ford F250 1957 ZR 714
- Dyreambulance 1950
- Entreprenørpumpe Gormann Rupp 1959 ZR 773
- Katastrofevogn Opel Blitz 1952 ZR 433
- Kranvogn Ford AA 1929 Replika
- Kranvogn Bedford 1950 ZR 378
- Kranvogn Bedford 1952 ZR 389
- Kranvogn Ford Köln 1960 ZR 753
- Kranvogn Mercedes 1961 ZR 869
- Lænsepumpe Pegson-Marlow 1960
- Lænsepumpe Japp Replika 1960
- Påhængssprøjte Koebe 1922 ZR 358
- Påhængssprøjte Meisner-Jensen 1943 Replika
- Påhængssprøjte Meisner-Jensen 1945 Replika
- Påhængssprøjte Meisner-Jensen 1952 Replika
- Påhængssprøjte Meisner-Jensen 1958 Replika
- Påhængssprøjte Ruberg 1961 Replika
- Redningsbåd 1959
- Redningsbåd 1960 Replika
- Sprøjte Bedford 1947 ZR 263
- Sprøjte Bedford 1949 ZR 307
- Sprøjte Bedford 1950 ZR 376
- Vejservice Ford Thames 1960 Replika
Model: Bedford
Årgang: 1950
Stel-nummer: ICML140336
Oprindeligt motor-nummer: KM155891 (motoren er udskiftet)
Registreringsnr. Ikke indregistreret
Tidligere reg. nr. R 9833
ZR-nummer: 378
Genstandsnummer: 1395M1ZMZR
Udstillet: Ikke udstillet
Stand: Under restaurering af de frivillige ved Zone-stationen, Teknisk Museum, Helsingør
Opbygning: Oprindelig opbygning til sprøjte: Poul Nielsen, Nakskov. Nuværende opbygning til kranvogn: Georg Tegne-Hansen
Ejer: Danmarks Tekniske Museum, Helsingør
Historie:
Vognen er en søster til vognene 263, 376 og 378, som også er en del af samlingen. Alle fire vogne er bygget af karetmager Poul Nielsen i Nakskov.
Vogn 378 er leveret til stationen i Horsens som sprøjte den 21. august 1951. Efter at være udgået af drift den 20. juni 1969, blev vognen den 5. august 1969 foræret til Givskud Dyrepark til anvendelse som hjælpesprøjte.
Herfra kom den til en privatmand, som fjernede brand-karrosseriet og herefter gik i stå med at gøre noget ved vognen.
Axel Sørensen fra Nørre Snede Autolakering reddede vognen fra ophug omkring 1990 og forærede den i 1993 til Zone-Museet i Holbæk. Motoren var væk, men en tilsvarende er skaffet fra Civilforsvaret i Slagelse.
Vognen har siden 1998 været under restaurering som kranvogn, idet det ikke er økonomisk muligt at genskabe brand-karrosseriet. Det er ambitionen at opbygge den som en kopi af ZR 436 som kørte i Vordingborg.
Restaurering:
Den første del af restaureringen er udført på museet i Holbæk med støtte af Vestsjællands Amt. I 2013 er restaureringen genoptaget af Zone-gruppen på Danmarks Tekniske Museum i Helsingør. Restaureringen er støttet af Ellehammerfonden.
Sponsorer:
Vestsjællands Amt og Ellehammerfonden.
Æren for at køretøjet er fundet/reddet tilkommer:
Alex Sørensen, Nørre Snede Autolakering.