Model: Bedford
Årgang: 1950
Stel-nummer: ICML140336
Oprindeligt motor-nummer: KM155891 (motoren er udskiftet)
Registreringsnr. Ikke indregistreret
Tidligere reg. nr. R 9833
ZR-nummer: 378
Genstandsnummer: 1395M1ZMZR
Udstillet: Ikke udstillet
Stand: Under restaurering af de frivillige ved Zone-stationen, Teknisk Museum, Helsingør
Opbygning: Oprindelig opbygning til sprøjte: Poul Nielsen, Nakskov. Nuværende opbygning til kranvogn: Georg Tegne-Hansen
Ejer: Danmarks Tekniske Museum, Helsingør

BLIV MEDLEM AF ZONEN
ZR 378 under restaurering af Zone-gruppen på Danmarks Tekniske Museum. Foto 2017. Har oprindeligt kørt som sprøjte i Horsens og Nørre Snede. Opbygges som kopi af ZR 436 Bedford kranvogn fra Vordingborg
Den rigtige ZR 436 Bedford kranvogn fotograferet i 1962

Anvendelse:
Kranvognen er det køretøj, der bedst karakteriserer redningskorpset i krydsfeltet mellem private og offentlige redningsopgaver. Kranvognen anvendes til autohjælp, bjergning, bugsering, frigørelse, op- og nedhejsning, dyreredning, storm- og vandskade, fremførsel af pumper og andet redningsmateriel, entreprenøropgaver og alle mulige andre opgaver, som redningskorpsene varetager for offentlige og private kunder såvel på abonnement som i regning. Først den 1. juli 2008 blev udførelse af redningsarbejde gjort til en offentlig forpligtelse for de kommunale brandvæsner; de private redningskorps´ raison d’être havde herved lidt et alvorligt skibbrud.

Historie:
Vognen er en søster til vognene 263, 376 og 378, som også er en del af samlingen. Alle fire vogne er bygget af karetmager Poul Nielsen i Nakskov.
Vogn 378 er leveret til stationen i Horsens som sprøjte den 21. august 1951. Efter at være udgået af drift den 20. juni 1969, blev vognen den 5. august 1969 foræret til Givskud Dyrepark til anvendelse som hjælpesprøjte.
Herfra kom den til en privatmand, som fjernede brand-karrosseriet og herefter gik i stå med at gøre noget ved vognen.
Axel Sørensen fra Nørre Snede Autolakering reddede vognen fra ophug omkring 1990 og forærede den i 1993 til Zone-Museet i Holbæk. Motoren var væk, men en tilsvarende er skaffet fra Civilforsvaret i Slagelse.
Vognen har siden 1998 været under restaurering som kranvogn, idet det ikke er økonomisk muligt at genskabe brand-karrosseriet. Det er ambitionen at opbygge den som en kopi af ZR 436 som kørte i Vordingborg.

Restaurering:
Den første del af restaureringen er udført på museet i Holbæk med støtte af Vestsjællands Amt. I 2013 er restaureringen genoptaget af Zone-gruppen på Danmarks Tekniske Museum i Helsingør. Restaureringen er støttet af Ellehammerfonden.

Sponsorer:
Vestsjællands Amt og Ellehammerfonden.

Æren for at køretøjet er fundet/reddet tilkommer:
Alex Sørensen, Nørre Snede Autolakering.