ZR 869 fotograferet i Fords gård i Rønne ved leveringen i november 1962

Anvendelse:
Kranvognen er det køretøj, der bedst karakteriserer redningskorpset i krydsfeltet mellem private og offentlige redningsopgaver. Kranvognen anvendes til autohjælp, bjergning, bugsering, frigørelse, op- og nedhejsning, dyreredning, storm- og vandskade, fremførsel af pumper og andet redningsmateriel, entreprenøropgaver og alle mulige andre opgaver, som redningskorpsene varetager for offentlige og private kunder såvel på abonnement som i regning. Først den 1. juli 2008 blev udførelse af redningsarbejde gjort til en offentlig forpligtelse for de kommunale brandvæsner; de private redningskorps´ raison d’être havde herved lidt et alvorligt skibbrud.

Historie:
En af de sidste dage i januar indgik vi aftale med Falck om uopsigeligt lån af ZR 869 Mercedes 328 1961 kranvogn fra Zonen i Rønne.
Ved sammenlægningen mellem Falck og Zonen i 1963 overtog Falck blandt hundredevis af ambulance-, brand- og redningskøretøjer 15 helt nye Mercedes 328/42-kranvogne.
Vognene blev leveret i andet halvår af 1962 og nogle endda først i 1963.
Da forhandlingerne om sammenslutningen blev indledt i sommeren 1962, var den første tanke, at Zonen skulle fungere i Sønderjylland, på Lolland-Falster, Bornholm og i Nordsjælland, mens Falck skulle dække resten af landet, og derfor blev de første af de nye Mercedes-kranvogne leveret til disse egne. Nakskov og Maribo fik således hver to, Nykøbing F. fik tre (heraf én med firehjulstræk), Helsinge fik én og Rønne fik én – 869.
13 af vognene var monteret med en speciel VARIG kran, udviklet af Zonen.
I Falck fik de fleste af kranvognene efterhånden afmonteret VARIG-kranerne til fordel for Falck-Schmidt-kraner, men ikke ZR 869, der således fremstår fuldstændig original. Kranvognen fuldender rækken af Zone-kranvogne i vores samling.
Stor tak til Falck – vi skal nok passe godt på ZR 869!

Restaurering:
Under restaurering ved Zonen Randers

Æren for at køretøjet er fundet/reddet tilkommer:
Falck-Museet.