Se mere
- Vogne og statister til filmformål
- Ambulance Ford A 1928
- Ambulance Ford V8 1938 Replika
- Ambulance Chevrolet 1947
- Ambulance Mercedes 1960 ZR 768
- Blokvogn Poul Nielsen Maskinfabrik 1952 ZR 934
- Blokvogn Varig 1960 Replika
- Bugservogn Ford F250 1957 ZR 714
- Dyreambulance 1950
- Entreprenørpumpe Gormann Rupp 1959 ZR 773
- Katastrofevogn Opel Blitz 1952 ZR 433
- Kranvogn Ford AA 1929 Replika
- Kranvogn Bedford 1950 ZR 378
- Kranvogn Bedford 1952 ZR 389
- Kranvogn Ford Köln 1960 ZR 753
- Kranvogn Mercedes 1961 ZR 869
- Lænsepumpe Pegson-Marlow 1960
- Lænsepumpe Japp Replika 1960
- Påhængssprøjte Koebe 1922 ZR 358
- Påhængssprøjte Meisner-Jensen 1943 Replika
- Påhængssprøjte Meisner-Jensen 1945 Replika
- Påhængssprøjte Meisner-Jensen 1952 Replika
- Påhængssprøjte Meisner-Jensen 1958 Replika
- Påhængssprøjte Ruberg 1961 Replika
- Redningsbåd 1959
- Redningsbåd 1960 Replika
- Sprøjte Bedford 1947 ZR 263
- Sprøjte Bedford 1949 ZR 307
- Sprøjte Bedford 1950 ZR 376
- Vejservice Ford Thames 1960 Replika
Model: Ford A
Årgang: 1928
Stelnr.: 635533
Motornr.
Registreringsnr. C 784
Tidligere reg. nr. C 648
ZRV-nummer: 59004
Genstandsnummer: 9245M1ZMZR
Udstillet: Zone-stationen, Oplevelsescenter, Nyvang
Stand: Restaureret, indregistreret og kørende
Opbygning: Sandved Karosserifabrik
Ejer: Zone-Redningskorpsets Venner


Anvendelse:
Ambulance anvendt til ambulancekørsel (udrykningskørsel) og sygetransport af liggende patienter i forbindelse med pludseligt opstået sygdom eller ulykke, indlæggelse, ambulant behandling, transport mellem sygehuse m.v. Ambulance- og sygetransport var indtil 1992 – når bortses fra fribefordringsreglerne – et frit og ulovreguleret marked; i Zonens tid (1930 til 1963) var dimensioneringen af antallet af ambulancer, beredskabet m.v. desuden udelukkende reguleret af markedet, når bortses fra de kommunale ambulancetjenester i København m.v. Af samme årsag blev ambulancekørsel og sygetransport mest af alt betragtet som liggende transport, på landet ofte kun med én redder uden mulighed for egentlig patientbehandling. Grundlaget for markedet var abonnementsordninger for sygekasser, virksomheder og private, aftaler med det offentlige, fx. militæret og regningskørsel, navnlig for kommuner. Denne del af redningskorpsenes virksomhed er således et meget fint eksempel på samdrift af offentlige og private opgaver. Helt frem til 2002 kunne private husstande tegne abonnement hos Falck på ambulancekørsel og sygetransport, og Falcks endnu eksisterende siddende sygekørsel for abonnenter er en udløber af familieabonnementet fra 1930’erne.
Historie:
Det var oprindeligt Røde Kors, der stod for ambulancetjenesten i Holbæk Amt. Ambulancerne var stationeret i Holbæk, Nykøbing S, Kalundborg og Sæby, og det var private vognmænd, der stod for driften.
Ford A ambulancen blev leveret til Røde Kors i Holbæk omkring 1928, og var formentlig en af de allerførste ambulancer i Holbæk. Den blev indregistreret med C 784. I 1930 kom Zonen til Holbæk, og der indledtes straks et tæt samarbejde med Røde Kors om ambulancetjeneste som medførte, at Zonen i løbet af 1950’erne overtog Røde Kors’ ambulancebetjening i Holbæk, Nykøbing S. og Kalundborg.
Samsø hørte under Holbæk Amt, og da Røde Kors i Holbæk i 1939 fik en ny ambulance, overførtes vognen pr. 1. juli 1939 til Kæthius Sørensen, Samsø Redningskorps. Her blev den indregistreret under C 648. I løbet af 1950’erne blev ambulancen taget ud af drift, og den kørte herefter i en periode som privatvogn på Samsø, indtil den i 1982 kom tilbage til Samsø Redningskorps. I 1990 blev ambulancen overdraget til Falck-Museet, og i 1991 kunne den præsenteres som nyrenoveret.
I 2006 blev ambulancen udstillet i Andelslandsbyen Nyvang ved Holbæk, og i 2019 blev den af Falck overdraget til Zone-Redningskorpsets Venner.
Det vides ikke hvilken farve vognen har haft i Røde Kors regi, men den har formentlig ikke være helt sort, sådan som den er lakeret i dag. Snarere har den været rød og sort, som Røde Kors’ øvrige ambulancer. Ambulancen er en af de ældste bevarede ambulancer i Danmark.
Restaurering:
Falck-Museet har gennemrestaureret vognen fra 1990 til 1991.
Formidling:
Har deltaget i filmoptagelser til “Kun en pige”.
Æren for at køretøjet er fundet/reddet tilkommer:
Samsø Redningskorps.